| Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı | |
|
+5teng mustafasuren deka watcher sifujack 9 posters |
Yazar | Mesaj |
---|
sifujack
Mesaj Sayısı : 597 Kayıt tarihi : 26/01/10 Yaş : 37 Nerden : izmir
| Konu: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Salı 23 Mart - 11:40 | |
| Pilot saatlerinin bir çoğunda (özellikle Breitling Navi timer) görmeye alışkın olduğumuz, navigasyon hesaplayıcısı diye türkçeye çevirebileceğimiz fonksiyonun nasıl kullanılacağını açıklayalım,bu çerçeveleri matematik işlemleri içinde kullanabiliriz ancak virgüllü sonuç değil genel yuvarlatılmış sonuç verir,basit matematik işlemlerinin haricinde uçuş menzilini ve diğer navigasyon hesaplarını da yapabilirsiniz. A. NAVİGASYON HESABI: 1- Zaman hesabı: Problem: 180 Knot ile uçan bir uçak 450 Nautik Mili nekadar sürede alır? Çözüm: Dış çemberdeki 18 işaretini hız indeksindeki "Speed Index" üçgen işaretine getirin. Bu sayede dış çemberdeki 45 sayısı iç çemberdeki 2:30 ya da 230 sayısını işaret eder. Cevap 2 saat 30 dakikadır 2- Hız Hesabı: Problem: 240 Nautik mili 1 saat 20 dakikada alan bir uçağın hızı nedir? Çözüm: Dış çemberdeki 24'ü iç çemberdeki 1:20 ya da 120 (80) ile bir araya getirildiği vakit hız indeksindeki "Speed Index" üçgen 18'i gösterir. Ve cevap 180 Kt. dir 3- Uçuş Menzili Hesabı: Problem: 210 Knot'luk bir hız ile 40 dakika yolculuk edilirse ne kadar mesafe kat edilmiş olur? Çözüm: Dış çemberdeki 21, iç çemberdeki hız üçgeninin önüne getirildiğinde, iç çemberdeki 40 dış çemberde 14'ü işaret eder. Cevap 140 Nautik Mildir. [img][/img] 4- Yakıt Tüketim Oranı Hesabı: Problem: 30 dakikalık bir uçuşta 120 Galon yakıt tüketildiyse, yakıt tüketim oranı nedir? Çözüm: Dış skaladaki 12 iç skaladaki 30 ile bir araya getirildiğinde Speed Index üçgeni 24'ü gösterir. Cevap saatte 240 galondur 5- Yakıt Tüketimi Hesabı: Problem: Yakıt tüketim oranı saatte 250 galon iken, 6 saatte ne kadar yakıt tüketilir? Çözüm: Dış çemberdeki 25'i iç çemberdeki hız indeks üçgenine denk getirin. 6:00 noktası 15'i gösterir. Cevap 1500 Galon'dur. 6- Maksimum Uçuş Süresi Problem: Saatte 220 Galonluk yakıt tüketim oranı ile ve 550 Galonluk bir yakıt rezerviyle maksimim uçuş süresi ne olabilir? Çözüm: Dış çemberdeki 22 iç çemberdeki Speed Index üçgeniyle bir araya getirilir, Bu şekilde Dış çemberde ki 55 de iç çemberde 2:30 ile eşleşir. Cevap 2 saat 30 dakikadır. 7- Uzunluk Dönüştürme Hesabı Problem: 15 Mil kaç Nautik mil ve kaç kilometredir? Çözüm: Dış çemberdeki 15 iç çemberdeki STAT (üçgeni) ile bir araya getirildiğinde, iç çemberdeki NAUT (üçgeni) 13 Nautik mil ile, aynı zamanda gene iç çemberdeki KİLOMETRE (üçgeni) de 24,1 Kilometre ile eşleşir. B.MATEMATİK İŞLEMLERİ : matematik işlemlerinde kullanılan işaretlerin bu çemberdeki karşılığı iç çemberdeki 10 rakamıdır ,işlemler için iç çemberin 10 rakamının karşılığındaki sayı sonucu gösterir,tabi bu durum yapılan işlemin şekline göre değişecektir 1-Çarpma 20 ile 30 u çarpalım Çözüm:Dış çemberdeki 20 iç çemberdeki 10 un üzerine getirildiğinde, dış çemberde iç çemberdeki 30 tarafından işaret edilen 60 sayısı okunur. Buna göre cevap 600 dür. Bilmemiz gereken bu cetvelde basamak sayısının onlar hanesinden sonrasının okunamayacağıdır. 2-Bölme 300/15 işlemini yapalım Çözüm: Dış çemberdeki 30 iç çemberdeki 15 ile bir araya getirildiğinde, iç çemberdeki 10 sayısı dış çemberde 20 sayısını sonuç olarak gösterir 3- Karekök Bulma 144'in karekökünü bulalım Çözüm: Çember öyle çevrilmeli ki, dış çemberde ki 14,4 değerinin iç çemberde denk geldiği sayı, iç çemberde ki 10 sayısının dış çemberde gösterdiği sayıya eşit olsun. Bu koşulu sağlayan sayı 144 in karekökü 12 dir. *ilk kısım markasaatlerblogspottan alınmıştır,yanlışlar ve eksikler olabilir ,düzeltilmeye açıktır | |
|
| |
watcher Admin
Mesaj Sayısı : 6994 Kayıt tarihi : 01/07/09 Yaş : 66
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Salı 23 Mart - 21:16 | |
| Cok guzel oldu bu bilgi Forumumuz boyle bilgilerle cok zenginlesiyor dostlar. | |
|
| |
deka
Mesaj Sayısı : 5518 Kayıt tarihi : 04/07/09 Yaş : 65
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Salı 23 Mart - 21:23 | |
| İlginç, hep duyduğumuz ancak nasıl olduğunu bilmediğimiz bir konunun güzel bir açıklaması, peki bizim Hezarfen de pilot bir model olduğuna göre, onda bu özellikleri göremiyoruz,o halde bu tarz saatler model olarak pilot nitelemesini nasıl kazanıyorlar. | |
|
| |
watcher Admin
Mesaj Sayısı : 6994 Kayıt tarihi : 01/07/09 Yaş : 66
| |
| |
deka
Mesaj Sayısı : 5518 Kayıt tarihi : 04/07/09 Yaş : 65
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Salı 23 Mart - 21:43 | |
| Bende öyle tahmin etmiştim ,ama emin olamadım,belki bir teknik açıklaması vardır diye sorayım dedim. | |
|
| |
mustafasuren
Mesaj Sayısı : 431 Kayıt tarihi : 26/12/09 Yaş : 48 Nerden : tokat-turhal
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Çarş. 24 Mart - 4:39 | |
| çok güzel bilgi teşekkürler bir ara merak etmiştim ama nette bulamaıştım . sağolasın | |
|
| |
teng
Mesaj Sayısı : 5338 Kayıt tarihi : 04/07/09 Yaş : 68 Nerden : İstanbul
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Çarş. 24 Mart - 4:47 | |
| - deka demiş ki:
- İlginç, hep duyduğumuz ancak nasıl olduğunu bilmediğimiz bir konunun güzel bir açıklaması, peki bizim Hezarfen de pilot bir model olduğuna göre, onda bu özellikleri göremiyoruz,o halde bu tarz saatler model olarak pilot nitelemesini nasıl kazanıyorlar.
Pilot saati olması için hesaplama yapması gerekmiyor.Jet pilotlarında o hesapları yapan cihazlar kokpitte var. Ama benim bildiğim kadarıyla pilot saatlerinde saat ... yönünde diyebilmek için kadranda saat göstergeleri rakam olarak yer almalı. Ve kolay okunmalı kadran parlamamalı.. | |
|
| |
Axiaziz
Mesaj Sayısı : 523 Kayıt tarihi : 16/07/09 Nerden : Ankara
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Çarş. 24 Mart - 10:02 | |
| @sifujack, çok güzel bir konu olmuş, eline sağlık. | |
|
| |
Misafir Misafir
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Perş. 25 Mart - 14:27 | |
|
En son katil balina tarafından Perş. 9 Eyl. - 1:18 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi |
|
| |
ertay
Mesaj Sayısı : 1062 Kayıt tarihi : 13/08/09
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Cuma 26 Mart - 2:03 | |
| Sifujack, bilgiler icin tesekkürler. | |
|
| |
bootsector
Mesaj Sayısı : 901 Kayıt tarihi : 22/08/10 Nerden : İzmir
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Ptsi 23 Ağus. - 0:13 | |
| Selamlar. Bu forumdaki ilk mesajım. Bir pilot olarak bu konuyu gördüm ve ilgimi çekti. Bu göstergeler birçok pilotun ve dispatch in elinde bulunan flight computer ismi verilen bir aygıtın saate uygulanmış halidir. Genelde uçuş öncesi hesaplamalarda kullanılır. Bu hesaplamaların hepsi günümüz jet uçaklarında bulunduğu için artık ihtiyaç duyulmaz. Ancak ve ancak uçağın 2 motorunun da arıza yapması durumunda uçaktaki elektrik kesileceği ve sadece en hayati göstergeler devrede kalacağı için bu zamanda belki bir iki şeye bakılabilir. Ancak kadranın küçük olmasından dolayı onu da pek olası görmüyorum. Anlayacağınız tamamen gösteriş amaçlı birşey Bir de sivil havacılık genel müdürlüğünde pilotaj sınavına giriyorsanız ve flight computer'ınız yoksa belki kullanabilirsiniz. Flight computer a örnek: http://2.bp.blogspot.com/_dCP0IPeTXz0/S7qI90xK-II/AAAAAAAADCg/YDwBmsMJJlw/s1600/cr+flight+computer.jpg | |
|
| |
teng
Mesaj Sayısı : 5338 Kayıt tarihi : 04/07/09 Yaş : 68 Nerden : İstanbul
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Ptsi 23 Ağus. - 6:12 | |
| Dediğiniz doğru ama 1950 li yıllarda bu Breitling'in Navitimer'i pilotların o kadar işine yaradı ki, uluslararası pilotlar derneği logolarını kullanma iznini Breitling'e verdiler. | |
|
| |
bootsector
Mesaj Sayısı : 901 Kayıt tarihi : 22/08/10 Nerden : İzmir
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Ptsi 23 Ağus. - 7:56 | |
| Ben o konuda pek emin değilim açıkçası. O yıllarda bu tip hesaplamaları pilotlardan ziyade uçuş mühendislerinin yaptığını zannediyorum. Zira pilotların gerçekten o yıllarda o teknolojideki komple manuel kontrollere sahip uçaklarda bunları hesaplayacak kadar boş zamanı olabileceğini zannetmiyorum. Genelde uçağın elektrik sistemlerini ve bu tip hesaplamaları yapan kokpitte 3. kişi bulunurdu. Türkiye'de kullanılan bazı uçaklarda hala da bulunmakta. | |
|
| |
teng
Mesaj Sayısı : 5338 Kayıt tarihi : 04/07/09 Yaş : 68 Nerden : İstanbul
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Ptsi 23 Ağus. - 8:11 | |
| Emin olmamız gereken tek şey Uluslararası pilotlar derneğinin logolarını Breitling'e verdiğidir ve bu logo gördüğünüz gibi Breitling tarafından hala kullanılmaktadır. | |
|
| |
vervito
Mesaj Sayısı : 2795 Kayıt tarihi : 15/07/09 Nerden : istanbul
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Ptsi 23 Ağus. - 10:58 | |
| belki kullanışlı olduğundan değil de sadece bu işe gönül verdiği için, bu hesaplama bezelini saatlere uyguladığı için, bir pilot saat kavramı yarattığı için logolarını Breitling'e vermişlerdir. Bootsector haklı olabilir. navitimer kullanan bir pilot tanıdığım var, sorduğumda ki hiç kullanılıyor mu bu özellikler cevabı : "yok be yaw sadece pilot saati olarak tanınıyor diye aldık bir tane"... eski yıllarda tutulmuş olmasının da nedeni kullanışlı olmasından ziyade pilotların "oo pilot saati çıkarmışlar, hadi alalım" qazi ile öyle bir moda olmuş ve tutulmuştur.. olabilir yaniii... | |
|
| |
watcher Admin
Mesaj Sayısı : 6994 Kayıt tarihi : 01/07/09 Yaş : 66
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Ptsi 23 Ağus. - 11:00 | |
| Bizim hezarfen de pilot saati.... Hesaplar nasil yapilacaksa artik | |
|
| |
vervito
Mesaj Sayısı : 2795 Kayıt tarihi : 15/07/09 Nerden : istanbul
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Ptsi 23 Ağus. - 11:28 | |
| | |
|
| |
bootsector
Mesaj Sayısı : 901 Kayıt tarihi : 22/08/10 Nerden : İzmir
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Ptsi 23 Ağus. - 21:32 | |
| - vervito demiş ki:
- belki kullanışlı olduğundan değil de sadece bu işe gönül verdiği için, bu hesaplama bezelini saatlere uyguladığı için, bir pilot saat kavramı yarattığı için logolarını Breitling'e vermişlerdir. Bootsector haklı olabilir. navitimer kullanan bir pilot tanıdığım var, sorduğumda ki hiç kullanılıyor mu bu özellikler cevabı :
"yok be yaw sadece pilot saati olarak tanınıyor diye aldık bir tane"... eski yıllarda tutulmuş olmasının da nedeni kullanışlı olmasından ziyade pilotların "oo pilot saati çıkarmışlar, hadi alalım" qazi ile öyle bir moda olmuş ve tutulmuştur.. olabilir yaniii... +1 | |
|
| |
bootsector
Mesaj Sayısı : 901 Kayıt tarihi : 22/08/10 Nerden : İzmir
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Ptsi 23 Ağus. - 21:33 | |
| | |
|
| |
ertay
Mesaj Sayısı : 1062 Kayıt tarihi : 13/08/09
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Salı 7 Eyl. - 9:11 | |
| Bu konu ile ilgili olarak, Ibrahim (propmatic) bir sey anlatmisti. Breitling navitimer'in aynı modeli Sinn'de de var. Sinn'in sahibi bir gün Ibrahim'e demiski; kadrandaki hesaplama cetvelini yıllarca yanlıs yapmıslar kimse fark etmemis, yani kimse kullanmıyor. Kullanılacak gibide degil zaten, yagmur yagsa ici buhar yapıyor öyle bir saat. Benim navitimer'e en son 450 euro bakım parası ödemistim. (altı ay önceki mesele daha) ve yine düzeldigini sanmıyorum. | |
|
| |
teng
Mesaj Sayısı : 5338 Kayıt tarihi : 04/07/09 Yaş : 68 Nerden : İstanbul
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Salı 7 Eyl. - 9:55 | |
| Hadi yaw daha olmadı mı ? Sen en iyisi o navitimerı bana ver | |
|
| |
ertay
Mesaj Sayısı : 1062 Kayıt tarihi : 13/08/09
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Salı 7 Eyl. - 10:11 | |
| Navitimer'larin kronik hastalıgı. Hesaplama icin cerceveyi döndürünce camda döndügü icin suya karsi cok hassaslar. | |
|
| |
ertay
Mesaj Sayısı : 1062 Kayıt tarihi : 13/08/09
| |
| |
teng
Mesaj Sayısı : 5338 Kayıt tarihi : 04/07/09 Yaş : 68 Nerden : İstanbul
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Salı 7 Eyl. - 10:32 | |
| | |
|
| |
vervito
Mesaj Sayısı : 2795 Kayıt tarihi : 15/07/09 Nerden : istanbul
| |
| |
watcher Admin
Mesaj Sayısı : 6994 Kayıt tarihi : 01/07/09 Yaş : 66
| Konu: Geri: Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı Salı 7 Eyl. - 20:07 | |
| | |
|
| |
| Navigasyon hesaplayıcısının kullanımı | |
|